hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > یادداشت > ایجاد اشتغال موثر نیاز  امروز اقتصاد ایران

ایجاد اشتغال موثر نیاز  امروز اقتصاد ایران

اشتغال همواره یکی از موارد مهم و اساسی هر جامعه به شمار می‌رود، چرا که اشتغال اصلی‌ترین راه کسب معیشت آدمی است و بر زندگی بشر تاثیرگذار است؛

اشتغال همواره یکی از موارد مهم و اساسی هر جامعه به شمار می‌رود، چرا که اشتغال اصلی‌ترین راه کسب معیشت آدمی است و بر زندگی بشر تاثیرگذار است؛ بنابراین در جهان پرشتاب مسئله اشتغال توجه بسیاری از سیاستگذاران، دولتمردان و کارشناسان را به خود جلب نموده است. نرخ بالای بیکاری یکی از چالش‌های مهم جامعه امروزی کشور است و بيکاري يکي از مشکلات اساسي پيرامون اقتصاد فعلي ايران است. از طرفی وجود نیروی انسانی بالای تحصیلکرده در کشور می‌تواند فرصت ارزشمندی در راستای توسعه کشور در نظر گرفته شود زمانی که با سیاست‌گذاری مناسب و پیاده‌سازی راهکارهای علمی و دقیق برای اشتغالزایی و توسعه کسب‌وکار از این منابع انسانی استفاده گردد. در این راستا اشتغال‌زایی یکی از اولویت‌های مهم کشور است که سیاست‌گذاران و بخش اجرایی کشور باید توجه ویژه‌ای به این مقوله نمایند.
برای اشتغال‌زایی الزاماتی وجود که دارد که باید این الزامات برآورده شوند. برای اشتغالزایی باید توسعه کارآفرینی رخ دهد و برای توسعه کارآفرینی در کشور باید توسعه انواع کسب وکار را داشته باشیم و در توسعه انواع کسب وکار باید بسترسازی مناسب برای انواع کسب وکار داشته باشیم و همچنین فرصت‌های کسب وکار در کشور احصا و ایجاد شود و برای این منظور باید استراتژی‌های توسعه کشور تبیین گردد. فرایند اشتغال‌زایی و ایجاد کسب وکار را باید به عنوان یک فرایند چند بعدی با الزامات متعدد در نظر گرفت و با رویکردهای علمی و مدون به بررسی آن پرداخت. راهکارهای ارائه شده جهت اشتغال‌زایی، را می‌توان در سه محور زیر طبقه‌بندی نمود:
« ایجاد کسب‌وکارهای جدید»
« افزایش ظرفیت کسب‌وکارهای موجود»
« اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام»
هر یک از محورهای فوق، می‌تواند فرصت‌های شغلی جدیدی را خلق نماید. در راهکار اول که ایجاد کسب‌وکارهای جدید نام دارد، ایده اصلی ایجاد کسب وکارهای هم بزرگ و هم کوچک و متوسط جدید، شرکت‌های نوپا و استارتاپ‌ها است. ایجاد این کسب وکارها در هر شهر باید در حوزه‌های مختلف که دارای مزیت منطقه‌ای وظرفیت اشتغال‌زایی می‌باشند، انجام شوند مانند کسب وکارهای کوچک و متوسط حوزه‌های گردشگری، فناوری اطلاعات و ارتباطات و ... که قابلیت اشتغال‌زایی دارند و دارای ظرفیت بالقوه توسعه هستند و می‌توان این ظرفیت را ارتقا داد. همچنین می‌توان کسب وکارهای بزرگ که دارای پتانسیل بالا برای رشد و اشتغالزایی و دارای مزیت رقابتی هستند، ایجاد نمود. برای ایجاد کسب وکارهای کوچک و متوسط جدید و استارتاپ‌ها توجه به اکوسیستم کارآفرینی و استارتاپی در کشور ضروری است و باید تلاش نمود که این اکوسیستم بهبود یابد و مکانیزم‌های حمایتی، پشتیبانی و توانمندسازی برای ایجاد کسب وکارهای جدید مانند شتاب‌دهنده‌های کسب وکار، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری، مکانیزم‌های تامین مالی ویژه مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر در شهرها براساس مزیت رقابتی آن منطقه در کل کشور ایجاد و توسعه یابند. 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
احمدرضا منزه
احمدرضا منزه
خبرنگار اقتصادی

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد